Suomen Kääpiökoirat ry - Arkisto - Artikkeleita - Koira lentokoneessa
Airbus380

©Airbus SAS 2004

Koira lentomatkustajana:

Faktoja ja vinkkejä
turvalliselle matkalle

Kirsti Lummelampi

(Julkaistu 4/1997, päivitetty 1/2005)


Tänä päivänä yhä useammat koiraharrastajat ottavat koiransa mukaan joko loma- tai näyttelymatkoille, ja suomalaiset kasvattajat tuovat ja vievät koiriaan - useimmiten lentämällä. Lentomatkan valmisteluissa ja itse matkan aikana kannattaa kuitenkin olla tarkkana, jottei matka aiheuta turhaa stressiä sen enempää omistajalle kuin koirallekaan. Seuraavassa artikkelissa kerrotaan kansainvälisistä koirien kuljetusmääräyksistä ja kotimaisesta käytännöstä sekä annetaan vinkkejä koiransa kanssa lentomatkaa suunnitteleville.


Eläinten kuljetuksia säätelevät kunkin maan lainsäädännön lisäksi kansainvälisen lentoliikenneliiton IATA:n määräykset, jotka sitovat kaikkia IATA:n jäseninä olevia lentoyhtiöitä. Määräysten noudattaminen vaihtelee maasta ja lentoyhtiöstä toiseen. Lentoyhtiön ja lentokenttien laatutaso, eri maiden erilaiset eläinsuojelunormit sekä yleinen tietämys eläinten hyvinvoinnista eli lyhyesti sanottuna maan eläinsuojelukulttuuri määräävät pitkälti sen, miten eläimiä kohdellaan ja miten hyvin määräysten ja suositusten noudattamista valvotaan. Tämä tulee luonnollisesti ottaa huomioon eri maihin matkustettaessa ja valittaessa lentoyhtiötä silloin, kun valinnan varaa on.

Lentoyhtiön ja kuljetusmuodon valintaa voivat rajoittaa eri lentoyhtiöiden omat määräykset. Esimerkiksi brittiläinen British Airways ei ota kuljetettavakseen lainkaan lyhytkuonoisia koiria (eli englannin- ja ranskanbulldogit, kiinanpalatsikoirat ja mopsit) eikä vaaralliseksi luokittelemiaan koirarotuja tai niiden risteytyksiä (eli American Pit Bull Terrier, pitbullterrieri, fila brasiliero, tosa ja dogo argentino). Se ei myöskään ota kuljetettavakseen yli 6 viikkoa kantavana olevia narttuja tai alle 10 viikkoisia pentuja. Yhdysvalloissa lentoyhtiöillä on jonkin verran toisistaan poikkeavia rajoituksia lemmikkikuljetuksissa silloin, kun matkareitille ennustettu lämpötila ylittää tai alittaa tietyt rajat. Lisäksi lyhytkuonoisille koirille voi olla erilaiset lämpötilarajoitukset eri yhtiöillä. Niinpä määräyksistä kannattaa ottaa tarkkaan selvää ennen suunniteltua matkaa.

Yleensä koiria (ja kissoja) voidaan kuljettaa lentoteitse kolmella eri tavalla: käsimatkatavarana matkustamossa, kirjattuna matkatavarana matkustajan mukana tai rahtina.

Koira matkustamossa

Koiran pääsy matkustamoon omistajan/matkustajan mukana riippuu koiran koosta, lentoyhtiöstä ja mahdollisesti maakohtaisista määräyksistä. Jotkut lentoyhtiöt ottavat lennoilleen rajoitetun määrän koiria matkustamoon (yleensä 1-2), jotkut toiset hyväksyvät koiran tai kissan matkustamoon kotimaan- mutta ei ulkomaanlennoilla, ja jotkut (esimerkiksi British Airways) eivät ota koiria tai kissoja lainkaan matkustamoon.

Määräysten mukaan koiran on oltava edessä olevan istuimen alle mahtuvassa riittävin ilmarei’in varustetussa kuljetuslaatikossa. Yleensä lentoyhtiöillä on painorajoitus (esimerkiksi Finnair ja Lufthansa ottavat matkustamoon ainoastaan laatikoineen alle 8 kg painavan eläimen). Laatikon on täytettävä normaalin käsimatkatavaran mitat, eli yleensä 50x40x20 cm. Tällöin kysymykseen tulevat lähinnä pienikokoisimmat kääpiökoirat, sillä tila on pieni, ja laatikon koon on täytettävä IATA:n eläinsuojelumääräykset. Rajoitukset huomioon ottaen kannattaakin harkita, onko koiran parempi nukkua ilmastoidussa ja lämmitetyssä rahtitilassa omassa tilavassa laatikossaan kuin tukalassa, ahtaassa laatikossa matkustamon hälinässä. Tästä syystä esimerkiksi IATA on suositellut, että koiria ei oteta matkustamoon yli neljä tuntia kestäville lennoille.

Jotkut lentoyhtiöt hyväksyvät pehmeän koirankuljetuskassin, mutta sen on oltava tähän tarkoitukseen tehty vedenpitävä kassi, jossa on riittävästi ilmareikiä takaamaan koiralle ilman saannin, sillä kassi on pidettävä suljettuna. Mikä tahansa ostoskassi, josta koira roikkuu puoliksi ulkona, ei ole määräysten mukainen.

Painorajojen puitteissa matkustamoon tulevaan laatikkoon tai kassiin voi ottaa esimerkiksi Finnairin esitteiden mukaan useampia koiria tai kissoja. Suuret amerikkalaiset lentoyhtiöt, mm. American Airlines, rajoittavat samaan laatikkoon tai kassiin tulevat koirat kahteen yli 8 viikkoa ja alle 6 kuukautta vanhaan ja alle 20 naulaa (9 kg) painavaan pentuun. Lisäksi pentujen laatikossa on oltava niin paljon tilaa, että ne pystyvät liikkumaan.

Kuten edellä mainittiin, matkustamossa matkustavan lemmikkieläimen on oltava suljetussa kuljetuslaatikossa tai -kassissa koko matkan ajan. USA:ssa koirien vieminen lentokenttärakennuksiin on yleisesti kielletty, jolloin matkustavaa koiraa ei saa ottaa laatikosta tai kassista ulos lentokenttärakennuksen sisällä.

Meillä kansallisen lentoyhtiön lennoilla hyvin yleinen näky on lemmikkiään ylpeänä esittelevä koiranomistaja, jonka koira seilaa milloin sylissä, milloin lattialla ympärillään ihailevia, lirkuttavia lentoemäntiä - eli heitä, joiden pitäisi valvoa turvallisuusmääräysten noudattamista. Meillä ei tunnuta välitettävän turvallisuusmääräyksistä, vaan liian ahtaaseen kassiin tungettu koira voidaan siirtää pois kassista ja laatikosta, ja nähtiinpä joulun alla New Yorkin lennollakin irrallaan jalkatilassa huovan päällä oleva pikkukoira, jonka olisi pitänyt turvallisuusmääräysten mukaan kassissa tai laatikossa edessä olevan istuimen alla.

Miksi koira sitten pitäisi pitää  kassissa tai laatikossa muun käsimatkatavaran tavoin, kun kerran lentohenkilökunta ei välitä valvoa sääntöjen ja suositusten noudattamista? Siksi, että turvallisuusmääräysten mukaan matkatavaran tulee olla istuimen alla, ja vaaratilanteissa irrallaan seilaava koira voi olla vaaraksi itselleen ja kanssamatkustajilleen. Ja siksi, että tänä päivänä yhä yleistyvä allergiahysteria aiheuttaa allergiaoireita vaikka allergian aiheuttaja ei olisi lähelläkään. Ja mitä enemmän allergikot valittavat, sitä herkemmin lentoyhtiöt kieltävät koirien kuljettamisen käsimatkatavarana. Silloin esimerkiksi ensilennollaan olevat pikkupennut joudutaan laittamaan rahtiruumaan matkatavaraksi, vaikka niiden ottaminen matkustamoon lyhyillä lennoilla olisi perusteltua.

Jos aikoo ottaa koiran mukaan käsimatkatavarana, asianmukainen varaus on tehtävä hyvissä ajoin oman lentovarauksen yhteydessä. Vielä päivä pari ennen lentoa kannattaa tarkistaa, että "koiravaraus" ei ole kadonnut. Jotkut suuret amerikkalaiset lentoyhtiöt suosittelevat, että käsimatkatavarana olevan koiran kanssa matkustavan kannattaa ilmoittautua lennolleen mahdollisimman myöhään, ettei koira joudu stressaantumaan lentoaseman hälinässä. Meillä taas kannattaa check in tehdä hyvissä ajoin (varsinkin, jos on matkalla koiranäyttelyyn, minne oletettavasti muutkin koiranomistajat ovat matkalla), sillä ei ole tavatonta joutua havaitsemaan, että vaikka kuinka koiravaraus oli tarkistettu ja varmistettu, lennolle onkin ujutettu muita koiria, joiden emännillä tai isännillä on tuttuja työssä kansallisessa lentoyhtiössämme Finnairissä. Tähän voi antaa neuvoksi, että kannattaa pysyä lujana ja pitää kiinni omasta varauksestaan!

Käsimatkatavarana matkustavan koiran osalta on huomattava, että koira on matkustajan vastuulla, eli jos jotain tapahtuu, lentoyhtiö ei korvaa vahinkoja.

Koira matkatavarana

Toinen - ja usein niin omistajalle, koiralle kuin kanssamatkustajillekin - mukavampi tapa on ottaa koira lennolle omassa kuljetuslaatikossaan matkatavarana, jolloin koira matkustaa rahtiruumassa. Varausta tehtäessä kannattaa varmistaa, että lentokonetyyppi sopii eläinkuljetuksiin, eli siinä on tarvittava ilmastoitu ja lämmitettävä tila eläinkuljetuksia varten. Tänä päivänä useimmissa konetyypeissä onkin tällainen tila, ja mannertenvälisiin lentoihin tarkoitetuissa uusimmissa Airbus-koneissa miehistön lepopunkat ovat samassa osastossa eläinkuljetusosastojen kanssa, joten eivät olosuhteet rahtiruumassa voi olla aivan mahdottomat! Rahtiruumaan otettavien koirien määrä riippuu mm. muun rahdin määrästä ja eläinkuljetuksiin varatusta tilasta, mutta yleensä lentoa kohti hyväksytään 1-3 eläintä

Jos koiralla ei ole omaa IATA:n määräykset täyttävää kuljetuslaatikkoa, sen voi useimmiten ostaa lentoyhtiöltä, joskus vielä hieman edullisempaan hintaan kuin kaupasta. Finnairin hinnat kuulostavat kuitenkin korkeilta, ja laatikon hinnassa voi säästää, jos sellaisen voi ostaa ulkomaisilta näyttelymatkoilta. Vertailun vuoksi kokoa 200 oleva kuljetuslaatikko maksoi Finnairilla Helsingissä tammikuussa 2005 99,25 euroa, kun samanlaisia laatikoita oli myynnissä Englannissa 45 punnan eli 65 euron hintaan, ja USA:ssa niitä sai jopa alle 40 dollarin eli reilulla 30 eurolla.

On huomattava, että yleisesti myynnissä olevista kuljetuslaatikoista kaikki eivät ole lentokuljetusnormit täyttäviä kestävyydeltään, ilmansaanniltaan, lukitukseltaan jne.

Useimmilla näyttelykoirilla on oma kuljetuslaatikko, johon ne ovat tottuneet jo pikkupennusta lähtien eläinlääkärikäynneillä ja muilla automatkoilla. Varustaudu kertomaan laatikon mitat ja laatikon ja koiran paino jo lentovarausta tehtäessä, ja huomaa, että isokokoiset kuljetuslaatikot eivät mahdu kaikkien konetyyppien rahtiluukusta sisään. Usein matkatavarana matkustavan koiran ja sen laatikon yhteispainon on oltava alle 45 kiloa.

Lentokuljetuslaatikko

Vasemmalla koiran mittaaminen laatikon koon määrittämiseksi ja oikealla IATA:n hyväksymä lentokuljetuslaatikko

Kuljetuslaatikon on oltava niin suuri, että eläin pystyy seisomaan, makaamaan, kääntymään ympäri ja istumaan suorassa. Jotkut lentoyhtiöt tulkitsevat tämän niin, että kuljetuslaatikon korkeuden on oltava 10 cm koira säkäkorkeutta suurempi, mikä ei riitä isokokoisilla koirilla. Laatikon on oltava puuta, metallia tai kovaa muovia, sen on oltava vedenpitävä ja siinä on oltava ilma-aukot kolmella sivulla. USA:n määräysten mukaan ilma-aukoista kolmannes on oltava laatikon yläosassa, ja niiden on oltava vähintään 14 prosenttia koko laatikon pinta-alasta. Laatikossa on oltava vielä reunalistat, jotka estävät muiden laatikoiden lastaamisen eläinkuljetuslaatikkoon kiinni. Laatikon oven lukituksen on oltava sellainen, että koira ei saa ovea auki, mutta se voidaan avata ulkopuolelta ilman apuvälineitä. Metallinen häkki ei kelpaa eläinten lentokuljetuksiin. Mm. Finnair vaatii yli 40 kg painavalle koiralle puisen kuljetuslaatikon.

Varsinkin Yhdysvalloissa lentoyhtiöt ovat erittäin tarkkoja siitä, että kuljetuslaatikko täyttää maan maatalousministeriön määräykset, sillä lentoyhtiöt joutuvat vastaamaan ministeriölle, mikäli ne hyväksyvät määräysten vastaisia eläinkuljetuksia. Siellä on ehdottomana edellytyksenä, että koiran kuljetuslaatikon ovessa on sisäpuolella tyhjä vesikuppi ja jota voidaan täyttää ulkopuolelta, mikäli lento myöhästyy ja eläintä on ruokittava ja juotettava matkan aikana. Koiran omistaja/matkustaja joutuu lisäksi täyttämään ja allekirjoittamaan kuljetuslaatikkoon kiinnitettävän todistuksen, josta käy ilmi, milloin koiralle on viimeksi tarjottu ruokaa ja juomaa (määräysten mukaan näin on pitänyt tehdä enintään neljä tuntia ennen lennon alkua), ja miten koiraa on ruokittava seuraavan vuorokauden aikana. Tämä siltä varalta, että lento myöhästyy tai joutuu laskeutumaan toiselle lentokentälle. Yhdysvaltain maatalousministeriön määräysten mukaan alle 16 viikkoa vanhat pennut on ruokittava vähintään 12 tunnin välein, ja yli 16 viikkoa vanhat vähintään 24 tunnin välein. Kaikille koirille ja kissoille on tarjottava vettä vähintään 12 tunnin välein. Nykyisin ministeriön eläinkuljetusmääräykset koskevat myös USA:an lentäviä ulkomaisia lentoyhtiöitä.

Kuljetuslaatikon päällä on luonnollisesti oltava omistajan nimi ja osoite sekä muut yhteistiedot kuten puhelinnumero. Kuljetuslaatikossa on oltava ainakin kolmella sivulla "This Side Up" eli "Tämä puoli ylöspäin" -tarrat ja suuntaa osoittavat nuolet. Lisäksi laatikkoon vaaditaan sen päälle ja ainakin yhdelle sivulle "Live Animals" -kyltti, jonka kirjainten on oltava ainakin 2,5 cm korkeita. Myös koiran kutsumanimi on hyvä laittaa laatikkoon.

Yleisimmin käytössä oleva koirankuljetuslaatikko on ns. VariKennel, joka täyttää IATA:n ja Yhdysvaltain maatalousministeriön vaatimukset. Tämän kuljetuslaatikon osalta on huomattava, että laatikot myydään ilman välipohjaa. Mikäli pohjaa ei osta erikseen, koiran saattaa joutua istumaan tai makaamaan ilman eristystä ohuen muovipohjan päällä vaikkapa kuumalla asfaltilla tai kylmässä maassa. Laatikoihin on saatava erinomaisia pohjaritilöitä, joiden etuna on, että "vahingon" tai pahoinvoinnin sattuessa neste valuu laatikon pohjalle, eikä koira joudu makaamaan märkänä. Välipohjan päälle voi laittaa kuivikkeeksi ja lämmikkeeksi sanomalehtiä tai froteepyyhkeen.
Näiden koottavien kuljetuslaatikoiden ruuvit saattavat löystyä tärinässä joko autossa tai lentokoneessa, ja kun ruuvit ovat löystyneet, laatikko saattaa hajota ja sen ovi lähteä saranoiltaan. Siitä syystä ruuvit kannattaa kiristää ennen lähtöä. Laatikon ovessa on lujatekoinen kaksoislukitus, jonka varmistamiseksi kannattaa lisätä hihna, ettei käy niin kuin kävi eräälle näyttelymatkoihin kyllästyneelle alaskanmalamuutille, joka yksinkertaisesti mahtavilla voimillaan nosti laatikon yläosan ylös, niin että ovi aukesi saranapuolelta.

Jotkut lentoyhtiöt saattavat vaatia lennolle tulevalta koiralta terveystodistuksen, joka ei saa olla 10 päivää vanhempi. Lentoyhtiön virkailijoiden velvollisuutena on myös katsoa, että koira näyttää terveeltä, ennen kuin he hyväksyvät koiran kuljetettavaksi. Suurten amerikkalaisten lentoyhtiöiden ohjeissa mainitaan terveystodistus, mutta käytännössä tätä ilmeisesti kysytään hyvin harvoin – ainakaan omien koirieni kohdalla sellaista ei ole koskaan vaadittu.

Koira rahtina

Kun koira lähetetään paikkakunnalta tai maasta toiseen, se lähetetään lentorahtina. Jotkut maat omista karanteeni- ja maahantuontimääräyksistään johtuen eivät hyväksykään maahan tuotavaksi muita kuin lentorahtina saapuvia koiria.

Rahtina lähetettävän koiran varaukset hoidetaan lentoyhtiön rahtitoimiston kautta, kun taas kirjattuna matkatavarana matkustajan mukana matkustavan koiran varaus tehdään samalla kuin omakin varaus. Samoin koiran kirjaaminen sisään tapahtuu rahtiosastolla, kun taas matkatavarana matkustava koira kirjataan sisään matkustajan lähtöselvityksen yhteydessä.

Kuljetuslaatikkoa, ruokintaohjeita jne. koskevat määräykset ovat samat kuin kuljetettaessa koiraa matkustajan mukana matkatavarana. Lisäksi koiran mukana on luonnollisesti rahtikirja, johon ulkomaille menevien koirien terveys- ja rokotustodistukset, tuontiluvat jne. kiinnitetään. Kannattaa kuitenkin ottaa itselle kopiot, ettei käy niin kuin kävi kerran Englantiin lähetetylle koiralle, jonka rahtikirjan liitteinä olleet terveystodistukset ja muut paperit katosivat lennolla Helsingistä Lontooseen - sillä seurauksella, että koiran lähettäjä joutui hankkimaan paksun nipun uusia todistuksia ja todistusten jäljennöksiä, jotta koira saatiin laillisesti maahan. Toisella kerralla hänen Melbourneen Australiaan Lontoon kautta oleva koiransa myöhästyi jatkolennolla lentoyhtiön sekoiltua rahtikirjojen ja muiden papereiden kanssa ja joutui viettämään pari ylimääräistä vuorokautta Heathrow’n lentokentän kennelissä. Mukautuvainen koiraharrastaja kun oli, hän ei edes laskuttanut lentoyhtiötä kilometreistään, puhelinkuluistaan tai vaivoistaan!

Laatikkoon on merkittävä selvästi myös vastaanottajan nimi ja puhelinnumero, josta yhteyshenkilö voidaan tavoittaa 24 tuntia vuorokaudessa, siltä varalta, että jotain menee vikaan.

Virhemahdollisuuksien eliminoimiseksi kannattaa ensinnäkin valita lentoyhtiö huolella (ja usein koiriensa kanssa matkustavilla ja eläinkuljetuksia ammatikseen hoitavilla firmoilla on oma ranking-listansa). Sen lisäksi kannattaa valita mahdollisuuksien mukaan lentokenttä, jonka tietää eläinkuljetusten kannalta toimivaksi lentokentäksi. Useilla suurilla lentokentillä on omat kenneltilansa (esimerkiksi Frankfurt, Lontoon Heathrow ja Amsterdam Euroopassa ja New Yorkin JFK USA:ssa) ja siellä 24 tuntia päivystävä henkilökunta. Valitse mahdollisuuksien mukaan suorat lennot, sillä välilaskut ja koneen vaihdot muodostavat aina riskitekijän.

Koira on parasta lähettää rahtina keskellä viikkoa arkipäivänä, jolloin lentoyhtiöillä ja lentokentillä on täysi miehitys. Viikonloppu- ja lomakausiruuhkat ovat rahtina matkustavien eläinten kannalta pahimpia mahdollisia – paitsi ehkä jossain byrokratiastaan kuuluisassa Etelä-Amerikan maassa, jonne on parasta saapua ruuhkaisimpana aikana, koska tullimiehillä ei ole aikaa syynätä papereita liian tarkkaan! Kaikilla lentokentillä ei ole edes aina edes rahti- ja tullihenkilökuntaa paikalla viikonloppuna.

Lisäksi on vältettävä äärimmäisiä sääolosuhteita, eli liian kovaa pakkasta tai hiostavaa hellettä. Kesäkuumalla koira on parasta lähettää viileämpään aikaan joko aamulla tai illalla keskipäivän sijasta, ja lyhytkuonoisten rotujen kohdalla kannattaa odottaa viileämpää säätä. Kannattaa myös ottaa huomioon, että jotkut lentoyhtiöt eivät ota koiria kuljetettavakseen, jos matkareitin ennustettu lämpötila laskee tai ylittää tietyt rajat (esim. USA:ssa 10-12 astetta pakkasta tai 29 asteen helle), sillä vaikka lennon aikana koiratilat on ilmastoitu, koira voi kärsiä kuumuudesta tai kylmyydestä lentoa edeltävän ja seuraavan käsittelyvaiheen aikana lentokentän rahtitiloissa ja konetta lastattaessa ja purettaessa.

Koiran sisäänkirjoittamisaika vaihtelee lentokentästä ja lentoyhtiöstä riippuen, mutta suositeltavaa on varata riittävästi aikaa koiran ulkoiluttamiseen ennen lentoa (mieluiten ennen lentokentän hälinään tuloa) sekä tarvittavaan paperisotaan. Toisaalta koiraa ei saa pitää laatikossa odottamassa tuntikausia lennon lähtöä, ja mm. USA:ssa lähettäjä joutuu allekirjoittamaan todistuksen koiran ruokkimisesta ja juottamisesta enintään neljä tuntia ennen lähtöä.

Lentokentältä ei kannata poistua ennen kuin tietää, että lento on lähtenyt. Lentoyhtiöt informoivat vastaanottajaa koiran saapumisesta, mutta siitä huolimatta kannattaa ilmoittaa vastaanottajalle, että koira on lähtenyt ja antaa hänelle rahtikirjan numero – sekä pyytää häntä ilmoittamaan, kun koira on saapunut määränpäähänsä.

Montako koiraa laatikkoon?

Kuten edellä mainittiin, matkustamossa matkustavien koirien määrä ja koko on rajoitettu jo pienen tilan vuoksi, minkä lisäksi lentoyhtiöt asettavat omat rajoituksensa.

Matkatavarana ja rahtina kuljetettavien koirien osalta on omat määräyksensä. Mm. Finnair ilmoittaa, että samaan kuljetuslaatikkoon voi laittaa enintään kolme alle 6 kk ikäistä pentua, jos ne painavat kukin alle 14 kg, ja yli 6 kk ikäisiä koiria saa panna samaan laatikkoon kaksi, jos kunkin enimmäispaino on enintään 14 kg, ja IATA:lla on samanlaiset ohjeet. Samoin samaan laatikkoon voi laittaa kaksi kissaa tai kissan ja koiran, jos ne ovat pienikokoisia ja tulevat toimeen keskenään.

Yhdysvalloissa määräykset ovat tiukemmat. Siellä kunkin koiran on matkustettava omassa laatikossaan lukuun ottamatta enintään kahta yli kahdeksan viikkoa mutta alle kuusi kuukautta vanhaa, samankokoista pentua, jotka painavat kumpikin alle 20 naulaa (9 kiloa).

Kustannusten säästämiseksi kiusaus kahden koiran panemiseen samaan laatikkoon on suuri, mutta on muistettava, että rauhalliset ja kiltit koiratkin voivat muuttua stressaantuessaan aggressiivisiksi, joten koirien turvallisuuden vuoksi ne on parasta laittaa omiin laatikoihinsa.

Mitä lysti maksaa?

Eläinkuljetusten hinnoittelu on aivan oma taiteenlajinsa, ja edullisimman ja parhaimman kuljetusvaihtoehdon selvittäminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Ainoastaan Finnairin kotimaan lennoilla matkustajan mukana joko matkustamossa tai matkatavarana matkustavan koiran lentohinta on yksiselitteinen: 27euroa/eläin/lento.

Finnair laskuttaa Suomesta ulkomaille matkustavasta koirasta yleisesti kilohinnan, joka on 1% prosentti aikuisen turistiluokan menolipun korkeimmasta normaalihinnasta. Näin ollen esimerkiksi laatikoineen 15 kg painavan koiran menohinta Helsingistä Frankfurtiin oli tammikuussa 2005  matkatavarana olevasta koirasta Finnairilla 198 euroa ja Lufthansalla 185 euroa, kun taas samankokoisen koiran matka matkatavarana New Yorkiin maksoi Finnairilla 334 euroa ja Lufthansalla 90 euroa! Pohjois-Amerikassa Amerikan mantereen sisäiset  hinnat pyörivät 80 dollarin paikkeilla.

Maksu suoritetaan aina yhteen suuntaan, joskin jotkut lentoyhtiöt suostuvat edestakaisen matkan maksun suorittamiseen jo lähtölentokentällä. Tämä tietysti säästää vaivaa paluulennon lähtöselvityksessä, mutta hinta Suomessa maksettuna saattaa olla korkeampi kuin muualta Euroopasta Suomeen.

Kannattaa kuitenkin tarkistaa muut vaihtoehdot. Amerikkalaiset lentoyhtiöt (ja edellä mainittu Lufthansa) veloittavat yleensä kilohinnan sijasta kappalehinnan koirasta, joka matkustaa ylimääräisenä matkatavarana. Esimerkkinä voin kertoa muutaman vuoden takaa, että käytin koiraani lentäen ensin näyttelyssä Otterupissa Tanskassa ja sitten New Yorkissa, ja New Yorkin matka tuli halvemmaksi kuin tuo Tanskan matka! Koiran matkan hinta yhden ja saman lentoyhtiön koneessa saattaa vaihdella riippuen siitä, miltä lentoyhtiöltä varaus on tehty, sillä tänä päivänä lentoyhtiöillä on ns. code sharing -järjestelyjä, joilla toinen lentoyhtiö ostaa toisen yhtiön lentokoneesta matkustajapaikkoja ja rahtitilaa.

Rahtihinnat on tarkastettava erikseen, ja nykyisin niissäkin näyttää olevan hieman liikkumavaraa lähetettäessä koiria Suomesta ulkomaille. Esimerkkinä mainittako Finnairin ja Lufthansan tammikuussa 2005 ilmoittamat rahtihinnat em. kokoisesta koirasta ja laatikosta. Finnairin hinta Frankfurtiin oli 309 euroa ja Lufthansan 256,20 euroa. New Yorkiin edellinen ilmoitti hinnaksi 541 euroa, jälkimmäinen 520,87 euroa.

Asiakkaan valintaa rajoittaa se, että rahtina lähetettävät eläinkuljetukset on maksettava lähtöpaikalla, jolloin ei voi käyttää hyväkseen määränpään edullisempia hintoja - sillä seurauksella, että koiran matka Suomeen voi olla puoltakin halvempi kuin täältä takaisin lähtömaahan! USA:sta Eurooppaan lentävien lentoyhtiöiden rahtihinnoissa on vapaan kilpailun myötä suuria eroja, joten kannattaa olla tarkkana.

Jos hintaeroja ja Euroopan kalliita hintoja ihmettelee, vastaukseksi saa, että lemmikkieläinten kuljetuksista on enemmän kustannuksia kuin tuottoa. Toivottavasti tilanne kuitenkin muuttuu, kun lentoyhtiöiden kilpailu ulottuu tännekin ja lentoyhtiöt huomaavat, että koiransa kanssa matkustavat voivat matkustaa ilman koiraakin ja valitsevat lentoyhtiön hinta-laatusuhteen ja palvelualttiuden perusteella.

Asenteet tässä suhteessa ovat hiljalleen muuttumassa. Kun rotujärjestömme valitti Finnairille muutama vuosi sitten roimasta matkustajan mukana kuljetettavien koirien hintojen korotuksista, vastaukseksi saatiin, että eläinkuljetuksista syntyy hintaa korkeammat kulut. USA:ssa ongelmana on ollut lentoyhtiöiden kieltäytyminen eläinkuljetuksista ja hintojen korotukset, mutta nyt jo kiristyvän kilpailun myötä jotkut lentoyhtiöt ovat alkaneet mainostaa lemmikkieläinpalvelujaan kennelalan lehdissä.

Matkalle valmistautuminen

Kun kaikki varaukset on tehty ja varmistettu (mieluiten kahteen kertaan!), koiraa on myös valmistettava matkaa varten.

Ensinnäkin koiran tulee tottua kuljetuslaatikkoonsa. Meistä useimmat opettavat koiransa jo pikkupennusta lähtien olemaan kuljetuslaatikossa turvallisuussyistä jo automatkoilla, ja vähitellen koirat oppivat pitämään omaa laatikkoaan turvapaikkanaan, missä ne eivät ole moksiskaan maailman menosta. Itse asiassa tiedän paljon koiria (omani mukaan lukien), jotka riemastuvat tavattomasti, kun kuljetuslaatikot otetaan esille, koska ne tietävät, että nyt ollaan menossa näyttelyyn tai matkalle!

Mikäli koira ei ole ennen ollut laatikossa, se on totutettava laatikkoon hyvissä ajoin ennen matkaa. Tämä käy esimerkiksi ruokkimalla se kuljetuslaatikossa muutaman päivän ajan, jolloin laatikosta tulee sille mieluinen paikka.

Koiraa kannattaa ruokkia vain kevyesti matkaa edeltävänä vuorokautena, mutta vettä on pidettävä aina saatavana. Ennen matkaa koiralle tarjotaan vettä ja ruokaa (vrt. USA:n määräykset), mutta edelleenkään ei ole tarkoituksena, että koira ahmii ruokaa liikaa.

Ennen lähtöä on myös varmistauduttava, että koira on terve. Sairasta koiraa ei saa missään nimessä lähettää lentomatkalle. Jos koira tarvitsee jatkuvaa lääkitystä (eikä eläinlääkärin mielestä matkalle ole esteitä), laatikon päälle on hyvä kiinnittää pieni lääkeannos sekä tarkat ohjeet siitä, milloin koiralle on annettava lääkettä. Tämä siltä varalta, että lento myöhästyy tai koiralaatikko eksyy väärään koneeseen.

Koiralle ei saa antaa rauhoittavaa lääkettä (ellei eläinlääkäri ole jostain syystä toisin määrännyt) ennen lentomatkaa, sillä lääkkeen vaikutukset voivat olla tuhoisat: lentokorkeudessa niin ihmisten kuin koirienkin hengitys hidastuu ja verenpaine laskee. Eläinlääkärit eivät aina tunnu tiedostavan rauhoittavan lääkkeen aiheuttamia vaaroja, vaan saattavat määrätä hermostuneen omistajan toivomuksesta koiralle rauhoittavaa lääkettä, ja sitten ihmetellään, miksi koira menehtyi matkalla.

Mikäli koira on niin arka ja sekapäinen, että se ei selviä ilman rauhoittavia lääkkeitä, sitä ei kannata minnekään lähettääkään. Ja jos koirat ovat normaalin vakaaluonteisia, lentomatka ei niitä sekoita, vaikka joskus toisin väitetäänkin. Omat koirani eivät ole olleet moksiskaan Atlantin ylityslennoista, ja täällä kotimaassakin olen vienyt juuri 9 kuukautta täyttäneet, rahtiruumassa matkustaneet sisarukset suoraan lentokentältä kehään. Toisen partakarvat olivat menomatkalla hieman kuolaamisesta kostuneet, mutta tulomatkalla ne jo pysyivät kuivina - ja sertit tuli molemmille.

Vinkkejä matkalle

Kun koira matkustaa matkustamossa, omistaja luonnollisesti pitää huolta sen hyvinvoinnista ja vastaa myös siitä. Rahtina lähetettävän koiran kohdalla joutuu luottamaan lentoyhtiön ja huolintayhtiöiden asiantuntemukseen. Matkatavarana rahtiruumassa matkustavan koiran kohdalla voi taas itse tehdä yhtä sun toista varmistaakseen, että kaikki sujuu hyvin ja koira tulee hyvinvoivana perille oikeaan osoitteeseen. Tässä muutamia omakohtaiseen kokemukseen perustuvia vinkkejä:

* Pyydä lähtöportilla virkailijoita ilmoittamaan, milloin koira on lastattu koneeseen, ja mene vasta sitten itse koneeseen. (Näin varmistat, ettei käy kuten kävi joku vuosi sitten Espanjaan matkalla olleelle näytteilleasettajalle, joka haikaili koiraansa koneenvaihtokentällä Kööpenhaminassa. Kun koira lopulta paikallistettiin, kävi ilmi, että se oli unohtunut Helsinki-Vantaan lentokentän tavarahissiin.) Muista ja muistuta virkailijoitakin siitä, että eläimet lastataan koneeseen viimeisenä.

* Pyydä heti koneeseen astuttuasi lentoemäntiä varmistamaan, että koneen kapteeni tietää rahtiruumassa olevasta koirasta ja pitää huolta tilan ilmastoinnista ja lämmöstä. Vaadi välilaskupaikoilla, että henkilökunta tarkastaa koiran olevan kunnossa.

* Jos kone viivästyy lähdössä ja joutuu ruuhkan tai teknisen vian takia seisomaan lähtöportilla odotettua kauemmin, nosta meteli. Varsinkin kuumalla säällä tämä on koiran kannalta vaarallisin vaihe, sillä rahtiruuman lämpötila voi nousta hyvinkin nopeasti. Erityisen tärkeää tämä on hellesäällä täällä pohjoisessa, jossa ei ole totuttu kuumaan säähän ja jossa matkustajienkin oletetaan hikoilevan kuin saunassa "kun lentokone on joutunut seisomaan kentällä". Oma käsitykseni on, että jos lentoyhtiö ei ole halukas tuhlaamaan polttoainetta matkustajien mukavuuteen, ei se varmaankaan tuhlaa sitä rahtitilan ilmastoimiseenkaan. Niissä maissa, joissa on totuttu kuumaan säähän ja ilmastointiin, lentokoneetkin ovat miellyttävän viileitä siinä vaiheessa, kun niihin otetaan matkustajia sisään, ja eläimistä pidetään erityisen hyvää huolta, minkä totesin omakohtaisesti, kun jouduimme näyttelymatkalla koirani kanssa ennätyshelleaallon kouriin lämpötilan kivutessa pitkälti yli 30 asteen.

* Kun poistut koneesta, ilmoita portilla, että sinulla on koneessa matkatavarana oleva koira, ja pyydä virkailijaa varmistamaan, että koira on kunnossa ja se puretaan koneesta ensimmäisenä ja tuodaan lentokenttärakennukseen erikseen (eikä matkatavaralastin alla kärryissä, kuten joskus Helsinginkin lentokentällä näkee). Ettei käy niin kuin minulle oli käydä Oulussa, jonne olin vienyt koirani näyttelyyn. Huomautin asiasta heti koneesta poistuttuani pariin otteeseen. Kun koiraa ei alkanut kuulua, huomautin asiasta painavampaan sävyyn, jolloin kävi ilmi, että kone oli jo lähdössä paluulennolle Helsinkiin - koira mukana. Jos kysymyksessä on välilasku ja sää on lämmin, pyydä, että koiralle tarjotaan vettä. Ja varmista ennen seuraavaan koneeseen siirtymistä, että koira on todella mukana - vaikka joutuisit kyykkimään lentokenttävirkailijan kanssa taskulampun kanssa tutkimassa, että koira on todella lähdössä samalle jatkolennolle kuin sinäkin. (Näinkin tapahtui kerran Turussa, kun olin menossa koirani kanssa Maarianhaminan näyttelyyn.)

* Jos lentosi on myöhässä ja aika ei riitä koiran siirtämiseen jatkolennollesi, muista, että myöhästyminen on lentoyhtiön, ei sinun vikasi. Älä suostu koiran lähettämiseen erikseen jollakin myöhemmällä lennolla, vaan huomauta, että lentoyhtiö on velvollinen hoitamaan sinut perille seuraavalla mahdollisella lennolla - kustannuksista riippumatta. Ja jos tämä ei auta, pyydä paikalle päällikkövirkailijaa. Lisätyön ja vaivan välttämiseksi useimmat virkailijat tekevät kaikkensa saadakseen sinut ja koirasi alkuperäiselle lennolle, ja tarvittaessa pidättävät lentoa, jotta ehditte koneeseen. Pidä pääsi kylmänä ja pidä huoli, että koirasi todella ehtii koneeseen – äläkä välitä, vaikka saisitkin vihaisia katseita koneeseen noustessasi muilta matkustajilta, jotka ovat istuneet koneessa odottamassa lähtöä yli puoli tuntia (kuten minulle kävi kerran New Yorkissa!)

Koiran kanssa matkustaminen ei ole aina aivan yksinkertaista, mutta ylimääräinen vaivannäkö maksaa vaivan, ja niin koira kuin omistajakin tulevat turvallisesti perille. Ja saattaapa olla, että käy niin kuin kävi minulle Atlantin ylityslennolla matkustaessani ilman koiraa - lentoemännät muistivat minut muutaman viikon takaa, jolloin olin kuljettanut kahta koiraa matkatavarana, ja antoivat VIP-kohtelun siitäkin huolimatta, että minulla ei ollut koiria!

Eli hyvää ja turvallista matkaa!


Lisätietoja saa mm. seuraavista internet-osoitteista:

IATA:Traveler's Pet Corner

USA:n maatalousministeriö: Travel with a Pet

Iso-Britannia: Pet travel: information for pet owners

AmericanAirlines:Traveling With Pets

United Airlines:Travel for animals

Delta: Pet Travel Options

KLM: Travelling with pets (services/pets)

British Airways: Travelling with pets

Lufthansa: Animals

Finnair: Lemmikkieläimet